Pienoiskivääri

Pienoiskiväärissä on kolme kilpailulajia: miesten 3 x 40 laukauksen asentokilpailu eli täysottelu, naisten 3 x 20 asentokilpailu ja 60 laukauksen makuuasennon kilpailu.

Ampumamatka: 50 metriä.

Ase: Pienoiskivääri, jonka paino ei saa miehillä ylittää 8 kiloa ja naisilla 6,5 kiloa.

Patruunat: Reunasytytteinen Long Rifle -patruuna, jonka luoti on tehty lyjyistä tai samanlaisesta muusta pehmeästä materiaalista. Kaliiperi on .22 eli 5,6 millimetriä.

Taulut: Pienoiskivääritaulussa kympin halkaisija on 10,4 mm.

Ampuma-asento:
-
3 x 40 ja 3 x 20 laukauksen kilpailussa ampuma-asentoja on kolme: polvi, makuu, ja pysty. Pystyasento ammutaan "vapaalta kädeltä" ja seisten ilman tukea.
- 60 laukauksen kilpailussa ampuma-asento on makuulta.

Ampumaohjelma:
-
Miesten ja poikien 3 x 40 laukauksen kilpailussa ammutaan yhteensä 120 kilpalaukausta seuraavassa järjestyksessä: 40 laukausta polvelta, 40 laukausta makuulta ja 40 laukausta pystystä. Asentojen välillä ei ole taukoa. Ampuma-aika on 2 tuntia 45 minuuttia.

- Naisten ja tyttöjen 3 x 20 laukauksen kilpailussa ammutaan yhteensä 60 kilpalaukausta seuraavassa järjestyksessä: 20 laukausta polvelta, 20 laukausta makuulta ja 20 laukausta pystystä. Asentojen välillä ei ole taukoa. Ampuma-aika on 1 tunti 45 minuuttia.

- 60 laukauksen kilpailun ampuma-aika on 50 minuuttia.

Valmistautumis- ja koelaukausaika on kaikissa lajeissa 15 minuuttia ennen kilpailun alkua.

Finaali:
Peruskilpailun lisäksi 3 x 40 laukauksen asentokilpailussa ammutaan 45 laukauksen finaali ja miesten ja poikien 60 laukauksen makuukilpailussa ammutaan 20 laukauksen finaali.

Tasatulos:

- Peruskilpailussa tasatulos ratkaistaan seuraavasti: Eniten sisäkymppejä saanut voittaa. Jos sisäkymppejä on yhtä monta, ratkaisee viimeisen kymmenen laukauksen sarjan korkein pistemäärä edeten kymmenen laukauksen sarjoissa alkua kohti, kunnes tasatulos on ratkennut. Jos sarjat ovat identtiset, ratkaisee kymppien, yhdeksikköjen kahdeksikkojen ja niin edelleen määrä. Jos tulos on vielä tasan, ampujille pitää antaa sama sijaluku ja nimet luetella tulosluettelossa aakkosjärjestyksessä sukunimen mukaan.